طراحی داخلی بیمارستان

 

درمانگاه ها باید محیط هایی کم استرس و آرام باشند و از این رو طراحی داخلی درمانگاه بسیار مهم است. طراحی داخلی درمانگاه تاثیر مستقیمی بر روحیات بیماران دارد.

طراحی فضای داخلی درمانگاه ها و بیمارستان ها

معماری و طراحی داخلی درمانگاه و بیمارستان از این جهت که تاثیر قابل توجهی بر مراجعین و بیماران می گذارد بسیار حائز اهمیت است. طراحی فضای داخلی بیمارستان یا درمانگاه باید به نحوی باشد که استرس و اضطراب را از بیماران دور کند و برای آنان فضایی آرام و امید بخش فراهم نماید. برای این منظور بر اساس اصول روان شناسی باید در انتخاب رنگ ها و اجزای فضاهای مختلف درمانگاه یا بیمارستان و به ویژه دکوراسیون داخلی آنها ظرافت و دقت بسیاری به خرج داد. یک انتخاب مناسب در طراحی داخلی درمانگاه یا بیمارستان می تواند روحیه مراجعین و بیماران را به طور شگفت آوری بهبود ببخشد و حتی در روند درمان آنها کمک شایانی بکند.

توضیحات کلی در رابطه با طراحی داخلی مراکز درمانی

برای انتخاب اجزایی که برای طراحی داخلی بیمارستان یا درمانگاه استفاده می شود باید به نکات بهداشتی حساسیت زیادی داشت و این نکته طراحی داخلی درمانگاه را با طراحی داخلی ساختمان های دیگر متمایز می کند. رنگ ها و بافت هایی که در اینجا انتخاب می شوند باید آلودگی ها را به خوبی نشان دهند و قابل شستشو باشند. دیده شده است که بی توجهی به این نکات ریز در دکوراسیون داخلی درمانگاه یا انتخاب رنگ و جنس سطوح و وسایل، تاثیرات منفی ای را برای بیماران و حتی کارکنان به دنبال دارد.

توجه به رنگ محیط

در طراحی داخلی رنگ سطوح و وسایل، متناسب با فضا و کارکرد انتخاب می شود، اما در طراحی داخلی درمانگاه ها دو اولویت متضاد وجود دارد؛ یکی اینکه می بایست از رنگ هایی که استرس را کاهش می دهند استفاده کرد و دومی اینکه رنگ ها باید به نحوی انتخاب شوند که کوچکترین آلودگی های محیطی را آشکار کنند تا بتوان به سرعت آنها را برطرف کرد.

اولویت دوم اقتضا می کند که از رنگ های روشن و به ویژه سفید بیشتر استفاده کنیم ولی این رنگ ها سرد هستند و کمکی به کاهش استرس بیماران نمی کنند. تا مدت ها طراحان، بهداشتی بودن محیط های درمانی را بر استرس زا نبودن آنها ترجیح می دادند و از این رو بیمارستان ها غالبا با رنگ های سفید و روشن طراحی می شدند؛ اما امروزه و به ویژه با مشخص شدن نقش برجسته رنگ ها در روحیات افراد، از رنگ های ملایم دیگری نیز در طراحی داخلی درمانگاه ها و بیمارستان ها استفاده می شود.

دقت در نورپردازی

علاوه بر رنگ سطوح، نورپردازی مناسب نیز می تواند به همان اندازه در روحیات افراد تاثیرگذار باشد. نور خیلی زیاد و متمایل به طیف آبی استرس را افزایش می دهد، در حالی که نور کم و متمایل به طیف زرد باعث خستگی می شود؛ از این رو در طراحی داخلی درمانگاه یا بیمارستان باید به شدت نور در کنار رنگ انتخابی توجه داشت. استفاده از چراغ هایی ترکیبی با رنگ روشن و گرم می تواند انتخاب مناسبی باشد. معمولا در طراحی داخلی بیمارستان ها علاوه بر استفاده از رنگ های بسیار روشن، از نورهای روشن و با شدت زیاد استفاده می کنند و این باعث می شود فضای بیمارستان ها آرامش کمتری داشته باشد. مطالعات نشان می دهند که هر چه نور مصنوعی محیط به نور طبیعی خورشید نزدیک تر باشد تاثیر بهتری نیز به همراه خواهد داشت.

استفاده از عناصر طبیعی

یکی از مواردی که علاوه بر زیبایی به فراهم آمدن محیطی شاداب و روح بخش کمک می کند، استفاده از عناصری طبیعی مانند گیاهان، در طراحی داخلی است. گیاهان علاوه بر کمک به تامین اکسیژن فضا، محیط دلپذیر تری نیز به وجود می آورند و اضطراب بیماران را کاهش می دهند. با این حال استفاده از گیاهان در طراحی داخلی بیمارستان ها به دلیل آلودگی هایی که ممکن است به همراه داشته باشد، تا مدت ها مورد بی توجهی قرار می گرفت. در هر حال اگر امکان استفاده از این عناصر به دلیل محدودیت های محیط وجود ندارد، می توان گیاهان مصنوعی را بکار برد.

پیشنهاد دیگر، استفاده از تابلوهایی با مناظر طبیعی در محیط درمانگاه است. همچنین در طراحی سقف درمانگاه و به خصوص سقف اتاق های عمل، می توان از تصاویر آسمان آبی استفاده کرد که تاثیر شگرفی بر روحیه بیماران دارد.

طراحی فضای درمانی اصول و ضوابط ویژه ای دارد و از طراحی های دشوار عرصه معماری است. طراحی فضای درمانی باید بتواند بیماران و مراجعه کنندگان را راضی نگه دارد.

ضروریات و استانداردهای طراحی داخلی بیمارستان و فضاهای درمانی

در طراحی فضای درمانی باید به این نکته مهم توجه داشت که درمانگاه و بیمارستان با دیگر فضاها تفاوت ویژه ای دارد. معماران در طراحی داخلی درمانگاه و طراحی داخلی بیمارستان باید انتظارات بیماران و مراجعه کنندگان را مدنظر قرار داده و اصول اصلی آن را که شامل قسمت پذیرش و سهولت ارتباطات است را ایجاد کنند. در این نوشتار با طراحی داخلی بیمارستان و فضاهای درمانی آشنا خواهیم شد.

اصول طراحی داخلی درمانگاه و فضاهای درمانی

طراحی فضای درمانی دارای اصول و ضوابط است، حتی بیمارستان های تخصصی در اصول طراحی با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال دکوراسیون داخلی درمانگاه با طراحی فضای داخلی بیمارستان قلب یا کودکان تفاوت بسیاری دارد، زیرا هر کدام از این مجموعه ها ضوابط خود و نیازهای متفاوتی دارند.

فضاهای درمانی به صورت کلی شامل بیمارستان های تخصصی، کلینیک ها و درمانگاه ها است. در طراحی فضای درمانی بعد از کارکرد مجموعه باید توجه ویژه به سیرکولاسیون و ارتباطات فضایی داشت. در محیط درمانی باید دسترسی ها به راحتی صورت بگیرد و پذیرش به عنوان قسمتی مهم بتواند بر مراجعه کنندگان کنترل داشته باشد. الگوی طراحی فضای درمانی به نورپردازی و زیبایی بصری نیز توجه ویژه دارد. محیط درمانگاه و کلینیک باید بتواند زیبا و آرام بخش باشد تا اضطراب و تنش بیماران و همراهانشان را از طریق زیبایی های بصری کاهش دهد. از سوی دیگر، نمای بیرونی باید بتواند این آرامش و آسودگی را انتقال دهد.

فضاهای درمانی و بیمارستانی چه بخش هایی دارد؟

بیمارستان ها و کلینیک ها به عنوان مجموعه های درمانی نیازمند بخش های مختلفی هستند که هر کدام اگر بر مبنای ضوابط طراحی فضای درمانی قرار بگیرند، آسودگی بیشتری برای مراجعه کنندگان خواهند داشت.

سالن انتظار

سالن انتظار یکی از مهم ترین بخش ها در فضاهای درمانی و مربوط به مراجعه کنندگان و بیماران است. بهتر است این فضا دارای فضای نشستن به تعداد کافی باشد، نور پردازی آن مناسب و درعین حال زیبا باشد. این قسمت باید در مرکز واقع شود و به این ترتیب دسترسی مناسبی به تمامی مطب ها داشته باشد. امکان رفت و آمد را برای معلولین ایجاد کند و فضا وسیع باشد تا در شرایط ازدحام جمعییت، شرایط نامطلوبی را برای مراجعه کنندگان ایجاد نکند.

پذیرش

پذیرش یکی از مهمترین قسمت های کلینیک ها و درمانگاه است. این قسمت باید بتواند بیماران و مراجعه کنندگان را کنترل کند و با استانداردهای لازم در موقعیت مناسبی در طبقه همکف قرار داشته باشد.

داروخانه

یکی از ضروریات در طراحی داخلی بیمارستان و درمانگاه، قسمت داروخانه است. داروخانه به عنوان عنصری تاثیر گذار باید در طبقه همکف با دسترسی راحت نسبت به دیگر قسمت ها قرار بگیرد. چندین پذیرش و نیروی کار متعدد داشته باشد تا بتواند پاسخگوی حجم انبوه مراجعه کنندگان در مواقع ضروری باشد.

اتاق های معاینه و مطب ها

دکوراسیون داخلی درمانگاه برای اتاق های معاینه و مطب ها الگوی یکسانی را ارائه می دهد. ابتدا باید این فضاها به گونه ای طراحی شود که تجهیزات درمانی در آن به خوبی قرار گیرد و دوم اینکه هر مطب باید به قسمت های مربوط به خودش نزدیک باشد. به عنوان مثال مطب های مربوط به قلب باید به اتاق های تست ورزش و یا نوار قلب نزدیک باشد تا دسترسی بیمار را تسهیل کند.

پله فرار

پله فرار برای هر مجموعه ای لازم و ضروری است. این پله ها باید دارای خروجی باشد و این خروجی باید در یکی از طبقات قرار گیرد که آن طبقه ازدحام کمتری داشته و در عین حال فضایی وسیع و باز داشته باشد.

محوطه فضاهای درمانی

محوطه فضاهای درمانی علاوه بر فضایی سبز، کافه برای استراحت بیماران، نیمکت و فضاهایی برای همراهان بیمار باید حتما دارای پارکینگ باشد تا از حجم ترافیک بکاهد و فضای دسترسی، ورودی و خروجی ویژه آمبولانس داشته باشد تا در صورت ازدحام بیماران مشکلی برای قسمت اورژانس و حرکت آمبولانس ها پیش نیاید.

مثالی مناسب، بیمارستان کودکان شیکاگو

یکی از بهترین مثال های طراحی فضای درمانی بیمارستان کودکان در شیکاگو است. این مجموعه درمانی در ۲۲ طبقه و با زیربنایی وسیع توانسته یکی از بهترین مراکز درمانی کودکان در آمریکا باشد. این مجموعه فضاهای داخلی را گسترش داده و از زیبا سازی نمای بیرونی چشم پوشیده است. محیط داخلی را با رنگ بندی مناسب برای کودکان دلنشین کرده و تمامی امکانات و استانداردهای ویزه کودکان بیمار را فراهم کرده است.

 

خواص و فواید و طریقه مصرف گیاه خرنوب با بهترین کیفیت , از خواص خرنوب برای کیست تخمدان و تنبلی تخمدان چه می دانید , خواص و فواید خرنوب برای دوران بارداری و ناباروری و روش مصرف آن , از خواص و وفواید خرنوب در طب سنتی چه می دانید , از خواص و نحوه مصرف خرنوب برای تقویت اسپرم و تحرک اسپرم و ناباروری چه می دانید , از خواص گیاهی و شربت خرنوب برای آقایان و خانم ها چه می دانید , از خواص و طریقه مصرف خرنوب برای لاغری چه می دانید ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *