ویژگی های طراحی داخلی رستوران سنتی

 

طراحی داخلی رستوران نیز مانند سایر مکان ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. طراحان برای طراحی داخلی رستوران، اصول اساسی را باید توجه و رعایت کنند.

آشنایی با طراحی داخلی رستوران ها

رستوران ها یکی از فضاهای جذاب و ایده آل است که افراد برای صرف وعده ای غذا اوقاتی از روز را در کنار خانواده و دوستان خود در آن سپری می کنند. طراحی داخلی رستوران یکی از فاکتورهای اساسی و مهم بعد از کیفیت غذای خوب آن در جذب مشتری است. ما در طی این مقاله شما را با این فاکتور مهم و اساسی برای طراحی رستوران سنتی و مدرن  آشنا خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

طراحی داخلی رستوران ها

طراحی داخلی چیست؟

یکی از حرفه ها و رشته های تخصصی در عصر صنعت و تکنولوژی امروز، طراحی داخلی یک مکان و فضا همچون خانه و محیط کار است. متخصصان این حوزه کاری اشتراکی از دو رشته معماری و طراحی را انجام می دهند و سعی دارند علاوه بر خلق محیط های جذاب و زیبا، از فضای داخلی آن نیز حداکثر استفاده و بهره را ببرند. طراحان برای خلق این فضاها ضمن توجه به سلیقه ی مشتری و نوع کاربری و کارکرد مکان باید ایده و طرحی مناسب را برای مکان ارائه دهند که همواره رعایت اصول و قواعد اساسی آن از واجبات است. افراد در دنیای مد و ظاهرگرایی امروز معمولا جذب مکان هایی می شوند که مجلل و زیباتر باشند. یکی از این مکان ها؛ رستوران ها هستند که ما در این مقاله هر چند به صورت مختصر نکاتی را در خصوص طراحی داخلی آن برای شما بیان کرده ایم؛ با ما همراه باشید.

طراحی داخلی رستوران

رستوران ها یکی از فضاها و مکان های مهم است که روزانه بسیاری از افراد برای صرف وعده های غذایی و قرار ملاقات های خود به آنجا مراجعه می کنند. سبک طراحی داخلی و خارجی یک رستوران در جذب مشتری تاثیر بسزایی دارد. قطعا افراد جذب مکان هایی می شوند که علاوه بر کیفیت بالای غذا و خدماتی که برای مشتریان ارائه می دهد، برای ایجاد فضایی جذاب و ایده آل به ظاهر و نماسازی آن در سبک و طراحی باید توجه ویژه ای شده باشد. معمولا در دکوراسیون رستوران ایرانی به فرهنگ و آداب رسوم و مصالح، هنر و معماری کشور توجه ویژه ای شده است. امروزه دکوراسیون داخلی رستوران ایرانی به صورت مدرن و سنتی با در نظر گرفتن سلیفه همه افراد توسط طراحان زبردست انجام می گیرد.

طراحی داخلی رستوران ها

اصول و قواعد اساسی طراحی داخلی رستوران

طراحان باید برای خلق یک ایده ی جذاب و خلاقانه به هنگام طراحی داخلی رستوران، قطعات پازل را به درستی در کنار همدیگر بچینند؛ چرا که عدم توجه به یک نکته اساسی هنگام طراحی ممکن است باعث ایجاد محیطی ناخوشایند در ذهن افراد شود.

امروزه در طراحی داخلی رستوران مدرن، طراحی داخلی رستوران سنتی که مورد توجه هر سلیقه و قشری از افراد جامعه باشد و بتواند افراد را به سمت و سوی خود جذب کند نیازمند توجه و پیاده سازی و اجرای ۳ فاکتور اساسی شامل رنگ، بافت و فرم است. بنابراین از اصول و قواعد اساسی در هنگام طراحی داخلی رستوران، سازگاری و همنشینی مناسب سه فاکتور مهم فرم، بافت، رنگ و حتی نحوه چیدمان منطقی وسایل داخل رستوران است.

طراحی داخلی رستوران ها

در طراحی دکوراسیون رستوران مصالح و وسایل، نور پردازی جذاب و مناسب، نوع کفپوش و طراحی سقف رستوران، کاغذ دیواری، نقاشی دیواری، تزئینات داخلی، پخش موسیقی و … از دیگر عوامل تاثیر گذار در طراحی دکوراسیون داخلی رستوران سنتی و  طراحی رستوران مدرن به منظور خلق محیطی دنج و آرامش بخش همچون یک رستوران برای صرف یک وعده غذایی در طول روز هستند.

نکات مورد توجه در هنگام طراحی داخلی رستوران

همانطور که اشاره کردیم رنگ یکی از فاکتورهای اساسی در طراحی داخلی رستوران است. رنگ یک محیط علاوه بر زیبایی آن، از نگاه روانشناسانه نیز تاثیر بسزایی بر ذهن، خلق و خو و عادت افراد حاضر در آن مکان می گذارد. بدون شک در رستوران هایی که به عنوان یکی از فضاهای پر رفت و آمد افراد برای صرف وعده های غذایی شناخته می شوند، انتخاب رنگ در کنار مشخصه زیبایی باید متناسب با سبک رستوران و ذائقه افراد باشد.

انتخاب رنگ های گرم مانند قرمز و نارنجی و … باعث بیشتر کردن اشتهای افراد می شود همچنین ترکیب مناسب آن با رنگ های سرد مانند آبی، سبز، خاکستری و … می تواند باعث ایجاد یک محیط آرامبخش شود. رنگ بر ابعاد یک فضا نیز تاثیر می گذارد رنگ های روشن فضای رستوران را بزرگتر و رنگ های تیره آن را کوچکتر در ذهن مردم جلوه می دهد. بنابراین در دکوراسیون رستوران کوچک دقت کنید که از رنگ روشن و بافت ساده استفاده کنید تا فضا بزرگتر دیده شود.

طراحی داخلی رستوران ها

نورپردازی از فاکتورهای مهم و اساسی دیگر در طراحی رستوران است که پیاده سازی و اجرای آن نیز با توجه به سلیقه ی کارفرما و تخصص طراح متناسب با طرح می باشد. نورپردازی مناسب، زمان نشستن و حضور افراد را در یک رستوران برای صرف غذای خود مشخص می کند؛ به طوری اگر نور با شدت بیشتر و به صورت مستقیم بر میز افراد تابیده شود باعث ایجاد یک احساس عجله در خوردن غذا و ترک هر چه سریعتر محل در ذهن می شود. معمولا این نوع نورپردازی برای رستوران های کوچک و فست فودها مناسب است. بنابراین انتخاب رنگ نور و شدت آن در دکوراسیون رستوران مدرن باید کاملا عاقلانه و منطقی باشد تا افراد را برای مدت زمان بیشتری در رستوران نگه دارد. طراحی رستوران های مدرن به تزئینات و استفاده از جدیدترین متدها و تکنیک های روز دنیا بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است.

در طراحی و دکوراسیون داخلی رستوران سنتی نیز بهتر است که نورپردازی ملایم و فضا کمی تاریکتر باشد؛ همچنین استفاده از آب، گیاه، پرندگان و … در دکوراسیون رستوران سنتی فضا را در دید مشتری جذاب تر خواهد کرد.

با طراحی داخلی رستوران اصولی و حرفه ای کسب و کار خود را رونق ببخشید. طراحی داخلی رستوران های مدرن و سنتی با کمترین هزینه و بازدهی بالا انجام می شود.

با اصول و ویژگی های طراحی داخلی رستوران بیشتر آشنا شوید

حتما تا به حال برایتان پیش آمده که طراحی داخلی رستوران سنتی یا مدرنی برایتان جذاب و دلنشین به نظر بیاید. اصولا طراحی دکوراسیون رستوران ها به شکلی است که با استفاده از علایق و احساسات مشتریان آن ها را به سمت خود جذب کند و بالعکس مشتریان نیز معمولا به دکوراسیون داخلی رستوران برای انتخاب رستوران مد نظر خود توجه می کنند. پس طراحی رستوران یا به زبان دیگر دکوراسیون رستوران یک عامل مهم در رونق کسب و کار صاحب آن است. طراحی رستوران مدرن و طراحی رستوران سنتی هر یک اصول خود را دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

هزینه های طراحی داخلی رستوران، هزینه اضافی یا سرمایه گذاری؟

اگر قصد راه اندازی یک رستوران را دارید و یا در حال حاضر صاحب یک رستوران هستید، هیچ گاه از اهمیت طراحی داخلی رستوران خود غافل نشوید. بسیاری از افراد هنگام فکر درباره ی یک رستوران فقط به یک منو فکر می کنند. اما غذا به تنهایی برای جلب مشتری و جلب رضابت آن ها کافیست؟ ممکن است جواب برخی افراد آری باشد، اما اکثریت می دانند که تجربه ی لذت میل غذا چیزی بالاتر از صرف غذا خوردن است. این قدرت ملاک های دیگری مانند برخورد کادر رستوران، طراحی قسمت های مختلف رستوران مانند طراحی سقف رستوران، کف رستوران، دیوارها و وسایل و بسیاری از ملاک های دیگر است که تجربه ی غذا خوردن و گذران وقت در یک محیط رستورانی را جذاب می کند.

طراحی داخلی رستوران

ویژگی های طراحی داخلی رستوران مدرن

برای شروع طراحی رستوران های مدرن یا هر رستورانی باید به چند مورد توجه کرد. یکی از عوامل تاثیر گذار در دکوراسیون رستوران مدرن ورودی آن است؛ با آنکه هر مشتری تنها چند ثانیه به طراحی قسمت ورودی توجه می کند، اما این قسمت تاثیر ویژه ای در مقبولیت رستوران شما دارد. در طراحی این قسمت باید به درب ورودی و نحوه ی باز و بسته شدن آن توجه کرد.

مورد مهم بعدی در طراحی داخلی رستوران مدرن استفاده از گیاهان و گل های سازگار با محیط رستوران در بالکن ها، قسمت ورودی و گل های تازه بر روی میزهاست. گل ها و گیاهان در آرامش بخش بودن رستوران شما نقش موثری دارند.

مورد بعدی طراحی مدل روشنایی است. مدل های گوناگونی مثل چراغ های بالاسری میزها، لوسترها و حتی شمع ها به عنوان گزینه مطرح هستند. سیستم روشنایی رستوران شما بخش مهمی از شخصیت آن است؛ پس سعی کنید سیستم روشنایی را انتخاب کنید که در سازگاری و هارمونی کامل با دیگر اجزای محیط رستورانتان باشد.

یک عامل پر اهمیت دیگر در دکوراسیون داخلی رستوران سنتی و مدرن توجه به تهویه ی مطبوع هواست. قطعا در جایی که دود جمع شود یا گرما و سرمای هوا زیاد باشد، نمی توان میزبان تعداد قابل توجهی از مشتریان بود.

یک مساله ی مهم دیگر، بحث میزها و صندلی هاست. هر چند که در دکوراسیون یک رستوران مدرن نمی توان مانند دکوراسیون رستوران سنتی از تخت ها برای راحتی مشتریان استفاده کرد، اما تا حد ممکن باید برای راحتی آن ها تلاش کرد. علاوه بر این هارمونی فرنیچر استفاده شده در رستوران با دیگر اجزای آن بسیار مهم است.

طراحی داخلی رستوران

ویژگی های طراحی داخلی رستوران سنتی

برای طراحی دکوراسیون داخلی رستوران سنتی باید سعی شود که بیشتر از مصالح و لوازم طبیعی مانند سنگ، چوب و مواردی از این دست انتخاب شوند. در انتخاب میز و صندلی یا تخت ها برای دکوراسیون رستوران ایرانی باید به گونه ای تلاش شود تا عناصر فرهنگی و نوستالژیک برای عموم مردم در آن ها احساس شود. کف پوش ها، دیوار پوش ها، طراحی های روی سقف در دکوراسیون داخلی رستوران ایرانی باید با استفاده از معماری ایرانی یا اسلیمی و رنگ ها و نقش های سازگار با فرهنگ ایرانی طراحی و غنی گردند.

از آنجایی که در فرهنگ ایرانی آب نقش ویژه ای دارد و در کل صدای آب یک عامل آرامش بخش است، استفاده از آب در طراحی داخلی رستوران سنتی ایرانی در کنار موارد طبیعی و گیاهانی همچون ماهی قرمز و گل شمعدانی خالی از لطف نیست.

طراحی داخلی رستوران

دکوراسیون رستوران کوچک

در طراحی داخلی رستوران های کوچک معمولا مهم ترین عامل، فضاست. این رستوران های دنج و نقلی که معمولا در مراکز شهر ها که فضای چندانی برای رستوران های بزرگ وجود ندارد یا هزینه ملک بسیار زیاد است ایجاد می شوند. در این رستوران ها علاوه بر حفظ آرامش و رضایت مشتری باید با استفاده از انواع روش ها مانند نصب میزهای دیواری از فضای موجود بیشترین استفاده را کرد. در رستوران های کوچک نباید زیاد از رنگ های تیره استفاده کرد تا فضا از آنچه هست کوچکتر به نظر نیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *